Elbil

Här kan du läsa hur föreningens elbilsladdare fungerar och hur du skall använda den:

  1. Observera att väntetid till parkeringsplats med laddare kan förekomma. Kontakta styrelsen i samband med att du planerar att köpa elbil eller vill ha en laddplats.
  2. Observera att det kan dröja upp till 10 dagar att koppla upp sig till laddsystemet (inklusive tid för Eways att skicka er så kallad RFID-bricka). För att registrera dig hos Eways behöver du vår unika föreningskod, maila styrelsen och be om den. Här registrerar du dig hos Eways: https://ev-portal.eways.se/order-card
  3. All debitering av elbilsladdningen sker via och genom Eways, priset per laddad kwh är fast men kan justeras vid behov av BRF Brommaplatån.
  4. Vänligen läs manualen från Eways hur Charge Amps Aura fungerar – Så startar och avslutar du din laddning (eways.se)
  5. Det är viktigt att känna till att varje sektion av föreningens parkeringsplatser har en begränsad kapacitet. Fler elbilar som laddas på en viss parkeringssektion innebär längre laddningstid.
  6. När du använder laddaren (Aura), var noga med att placera brickan (RFID) rätt:

Scenariot för användning av RFID är följande:

– Lyft på locket i ladduttaget och koppla in laddkabeln i Aura.

– Auras LED-ringar beter sig enligt följande:
a. Grön: Ledigt uttag
b. Gul: Väntar alt. klar laddning.
c. Blå: Laddning pågår.
d. Pulserande blå: Inväntar ledig ström från lastbalansering.
e. Röd: Fel

– För RFID taggen till ytan strax under Charge Amps logotyp i mitten av svarta skölden.

– RFID symbolerna beter sig enligt följande:

  1. Blinkande blå: Väntar på RFID tag identifiering
    b. Gul: Verifierar tag, vänta.
    c. Grön: RFID tag godkänd, laddning kan påbörjas.
    d. Röd: RFID tag ej godkänd.

– När laddning påbörjats och pågår kommer LED-ringarna lysa blått tills kabeln dras ut eller laddning avslutats.

  1. Det kan vara upp till 45 sekunders fördröjning från det att laddaren börjar ladda och att lampan slår över från gult till blått. Detta beror på att systemet måste ansluta till molnservern och fastställa hur många bilar som är anslutna till parkeringssektionens nät (en sektion är parkeringsplats tillhörande ett hus) och baserat på den informationen leverera rätt effekt.
  1. Om din laddare inte fungerar trots att du följt instruktionerna i manualen, felanmäler du till Eways kundservice. Det går att ringa dem dygnet runt på tel 010-121 94 01 eller maila till helpdesk@eways.se.

När du kontaktar kundsupport per email, var noga med att inleda ämnesraden med ”BRF Brommaplatån”